måndag 21 januari 2013

Motivation noll?

För någon vecka sedan så var min motivation till hästar verkligen noll. Dessutom så smittade det även av sig till den "andra" delen av mitt liv, när man var hemma eller skulle iväg. Jag hade helt enkelt alldeles för mycket häst i mitt liv. Hade hästar på praktiken hela dagen för att sedan åka ut och ta hand om sin egna, detta gjorde såklart att jag tröttnade på hästar och det blev inte alls lika kul som det har varit förut. Dock så måste jag poängtera att vintern gör allting så himla mycket segare och jobbigare. För så fort våren kommer så kommer nog saker och ting att förändras.
Jag har nu lärt mig att inte ha så höga krav på min ridning. ag har ju beslutat att inte ha kvar Luna och därför så behöver jag inte "träna". Som man annars skulle göra om man har tävlingar framförsig osv. Jag kör nu på att rida så som jag känner för just den dagen. Jag behöver då inte ha dåligt samvete om jag inte rider på banan som jag då i sånna fall tidigare har planerat. Känner jag för uteritt idag så blir det det och det kan även bli så i 4-5 dagar framåt ändå. Det ända jag försöker att hålla på är att hon inte ska vila i mer än två dagar i veckan. Och det funkar riktigt bra.
Nu har jag ju dessutom fått mycket hjälp. Jag och Lisa hjälper varandra då båda känner iprincip samma sak för hästar just nu. Och så har jag Emma som hjälper mig när hon vill. Därför kan Luna hållas igång hela tiden och jag behöver aldrig vara orolig för att hon får stå för mycket pga mig. Sedan lånar jag inte ut henne till vem som helst utan de är noga utvalda som jag även känner och vet har bra hästhållning och tänker som jag gör.

Jag har även märkt nu när jag har börjat skolan att jag får mer motivation till hästeriet. I skolan kan man för en gångs skull ha vanliga kläder på sig. Och jag vet att detta kanske låter konstigt men jag känner mig verkligen uppklädd när jag har vardags kläder på mig, snygg och fräsch framförallt! Förut var det på med stallkläder när man går upp på morgonen och har på sig det hela dagen fram till kvällen när man kommer hem och då orkar man inte ha vanliga kläder på sig utan det blir i stället mjukis kläder.
Uppenbarligen så funkar inte det konceptet på mig och jag behöver ha den där vardagen då jag kan klä på mig fina kläder, sminka mig och fixa håret. Som annars brukar sitta i en ful toffs på huvudet, hatar det!

Nu blev det här inlägget kanske lite sluddrigt men jag ville förklara hur jag känner nu och att lusten till hästar faktiskt är påväg tillbaka. Att jag ska lämna tillbaka Luna är också bra. Kanske låter elakt men då slipper jag det här med att man måste åka ut varje dag och har inget annat val. Jag vill bort från det måstet för då blir allting så mycket roligare!
Så nu kan ni kanske ta del av mina tips om vad som har funkat på mig så kanske det kan hjälpa er!


/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar