lördag 26 januari 2013

Klar för idag!

Hej på er!
Nu har jag kryssat av allt som stod på mitt schema för idag och har inget mer planerat, vilket betyder att jag verkligen ska ta och slappa ordentligt! Fasikens så skönt det ska bli att inte lyfta en fena under resten av dagen!

Blev en morgonritt idag tillsammans med Sofie och Ella som ni såg i inlägget innan. Gick riktigt bra och jag tror att vi var ute i cirkus 1h faktiskt. Länge sedan jag var ute och red så länge ihop med någon, så det var väldigt trevligt! Och hästarna verkade uppskatta det också då dem var riktigt framåt och på hugget!
Jobbade B i låg form under mesta delen av turen för att få upp ryggen på honom, vilket till en början var lite kämpigt då han inte riktigt tyckte att vi skulle jobba då han hade fullt upp med att titta på allt annat. Men efter en stund började han ta bettet och lite eftersom så kom ryggen upp lite och han kom i en fin arbetsform.

Idag tog vi faktiskt våran första trav också! Han var så himla taggad idag att han nästan sprack, och då tänkte jag att varför ska han inte få göra av med lite energi så vi tog en sträcka trav och ni kan väl gissa hur glad han blev? Huvudet rätt upp och full fart, slog även över i fin samlad galopp lite här och där när han blev lite väl taggad. Och detta tyder på att det absolut är dags att sätta igång traven igen, tjohoo! :)

Efter traven blev han såhääär taggad och hade absolut inte tid att komma tillbaka i lugn samlad skritt igen och på det kom även ett par skidåkare lite längre bort och dem var ju såhäär läskiga, så han var lite jobbig att ha och göra med en stund då han bara struntade i mig och körde på sitt egna race. Grejen är den att jag inte orkar hålla honom, för han är så otroligt stark, så han får mig ännu ur balans, men jag jobbar på det och hoppas på att jag snart är stark nog att hålla honom.
Men efter en stunds lirkande så släppte han och blev hur mysig som helst, riktigt samarbetsvillig och eftergiven. Trots att han inte riktigt orkar hålla sig helt och hållet i formen utan släpper ibland så jobbade han mycket fint idag och jag har insett vilken nivå vi behöver starta från och det är denna väldigt låga form för att sakta börja jobba oss uppåt ju starkare han blir.

Så reslutatet av dagens ridpass: En riktigt väl motionerad och super mjuk häst = Bagheera glad och jag glad = mycket bra dag! :)
Vit rumpa! :) 


Bagheera fick flytta ner till blå en stund så att våra hästar fick sällskap av varandra och slapp vara ensamma i ett varsitt stall medans alla andra hästar fick gå ut. Och tja.. Av bilden att tyda så ser han inte särskilt glad ut? Haha, skämt åsido, han var så brutalt uttråkad att han stod och skrapade i marken i flera minuter, lätt uttråkad häst? ;)

Jag har även varit duktig och burit upp ett par till balar till skullen, så nu är endast dessa 9 stycken kvar, och dessa skulle Kanne bära upp nu i em, toppen bra! :) 



Jag måste bara få skryta lite extra och säga att förutom att ha ridit och burit höbalar så har jag även kryssat av träningspasset från schemat så nu tycker jag verkligen att jag förtjänar att slappa resten av dagen!
PS: Blev problem med bilderna vi tog, men någon bild blev det och sedan har jag även fotat B i hagen, så bilder dyker upp så snart Sofie lagt in dem på datorn! :)

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar