söndag 27 januari 2013

Dagens aktivering Bagheera

Hejsan!
Idag har jag ridit ett sånt himla bra pass på B. Det känns som att om det får fortsätta i denna riktning så kommer vi att ha så himla mycket roligare ihop.
Först skrittade vi ut en sväng, det bör tilläggas att det nästan blåste storm, till en början när vi precis lämnat gården så var han lite orolig och lite tveksam på om han verkligen ville gå med på det här. Men efter att jag visat honom att han inte har något val så gick han, men fortfarande lite med känslan som att backen ligger i.
När vi skulle gå emellan höbalarna som prasslade och in på slingan så var han väldigt skeptisk och jag riktigt kände hur hela hans kropp bara ville vända och springa hemåt, men med lite lugnande klappar och beröm så kom vi förbi dem, riktigt duktig häst, för hade det här varit för några månader sedan så hade jag med största sannolikhet suttit på en rodeohäst och varit halvvägs hemma redan, vilket betyder att han blivit mycket säkrare att vara ute med.
Turen gick jättebra och sedan när vi kommer till slutet av slingan så blir det jätteöppet vilket betyder att blåsten blåser rakt på där, så det var som att stå bakom ett flygplans ena motor vid start, haha, kanske inte riktigt så, men nästan. Och jag kom på att fågelskrämmorna sitter uppe längs med vägen, vilka vi passerat tre gånger innan, men då med sällskap, och nu blåste det halvt storm ute plus att påsarna fladdrade hej villt. Så jag sa till mig själv att lugnt sätta mig till rätta i sadeln, slappna av och hoppas på det bästa. Tror ni att något hände när vi passerade dem? Nej, jag blev helt paff, min lilla fjantiga Bagheera som förut knappt kunnat gå förbi dem när dem varit 100 meter ifrån med ett stängsel emellan, men nu gick han lugnt förbi och tittade endast på dem. JAG BLIR SÅ GLAD! :D Bara det här tyder på att han börjar bli mer säker i sig själv och vågar lita på mig. För några månader sedan gick det knappt att ta ut B från stallet när det blåste så här mycket utan att han blev 10 gånger så stor och väldigt het, så att rida ut vid blåst var ju inte ens att tänka på, men idag trotsade jag blåsten och vi lyckades!



Tanken var att B endast skulle skrittas idag, men han var på så himla bra humör, pigg och framåt och verkade inte ha någon träningsvärk, så vi tog en sträcka med lite trav. Och han blev såklart mer än glad!
Därefter valde jag att gå in på banan och jobba honom mjuk och helt genomriden i skritten då han har vilodag imorgon.
Och jag som redan var super glad från uteritten blev ännu mer glad och ridsugen när jag hade en underbar häst under mig som jobbade på som en tok, han bar sig jättebra i låg form idag och vilade ordentligt på sitt steg och var som smör hela han, jag kunde ställa fram och tillbaka och han behöll samma, duktig häst!
Jobbade även mycket med bakdelen idag med vanliga skänkelvikningar på spåret och även i volter, samt mycket bakdelsvändningar och det gick otroligt bra. Förut har jag aldrig riktigt lyckats få till en bra bakdelsvändning, men idag satt den som en smäck i höger, men i vänster hade han det lite svårare och kändes lite stelare där än i höger, men jag försökte jobba så mycket jag kunde för att få honom mjuk och fick till en ganska bra i alla fall. Förmodar att han blir lite extra stel nu när det är så himla kallt ute.




Så jag är så himla, himla, himla nöjd idag och hade gärna fortsatt rida hela natten om jag kunde, känslan att sitta på en häst när man verkligen hittar kontakten är ju helt magisk! :)


En riktigt trött kille efteråt, blir bra med en vilodag imorgon. <3

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig, för mina ögon står i kors och jag måste vara pigg tills imorgon för då är det skolan som gäller, tjohooo! Eller kanske inte, haha, men så får det bli! Hörs när vi hörs, nattis! :)

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar