söndag 27 januari 2013

Dagens ridpass - Ella

Red ett ridpass på banan. Fick börja om lite idag då hon var lite spänd men det var inte så konstigt heller med tanke på vädret då det blåste som sjutton ute. Hon var även väldigt pigg och skulle trotsa. När hon tycker att det blir jobbigt och jag verkligen kommer åt henne så gör hon försök till att resa sig. Har sett när hon har gjort det med Lisa. Men om man nu som jag gjort har det i bakhuvudet så kan man känna när hon tänker resa sig och jag hinner säga till henne innan. Så hon har inte lyckats ställa sig med mig ännu och det vill jag inte heller då det är otroligt läskigt, speciellt nu när det är halt ute också. Men hon får självklart inte komma undan med det utan när hon försöker resa sig så lättar jag på tygeln och "kickar" lite med skänkeln så att hon förstår att hon gör fel. Ser ingen mening med att börja rycka och slita i henne för det då hon är väldigt känslig så räcker det med en liten kick. Sen att hon gör det flera gånger får man väl ta nu i början då det endast bevisar att jag kommer åt henne och att det är jobbigt. Men så länge det inte behövs mer än en kick så är det ingen fara och inte heller jobbigt.
Hon var ganska så fin i traven idag också, hon börjar fatta grejen om att ta stöd på ytter och att det nog faktiskt är skönt att gå avslappnat. Försökte sitta ner och lägga upp stigbyglarna och det gick bra tills hon började trotsa (hon gör bara det efter ett tag) då vågade jag inte ha dom nere pga min säkerhet. Tog ingen galopp idag utan jag vill få ordning ordentligt på skritten och traven också. Hon kräver väldigt mycket tid i ridningen, först efter en timme så börjar hon bli riktigt mjuk i skritt och trav och det är tyvärr inte alla dagar som man har tid att rida 1-2 timmar. Speciellt inte idag i det hör vädret.

Anna var förresten snäll och filmade lite så ska ta och klippa ihop dom i morgon så kan ni få se sen!

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar