tisdag 15 januari 2013

Dagens ridpass

Hejsan på er i snöovädret!
Som ni såg i Sofies inlägg så blev hennes träning inställd så istället för att B skulle få en tråkig promenad så skrittade vi ut en stund barbacka på kvällskvisten och bara myste. B var lite mer på tå idag då det ju kommit massvis med snö här i Oxelösund och Nyköping under dagen så därför var Robin ute och plogade vägen, någon var och körde med en snöslunga inne på någon snötäckt gräsmatta (??) och det var lite extra läskigt vid huset och dammen som vi passerade. Så B blev lite på tå och jag kunde känna exakt varje hjärtslag från B i rumpan, haha, och han blåste upp sig och var allmänt stressad. Så jag valde helt enkelt att vända tillbaka och gå in på banan en stund och lugna honom lite.

Väl inne på banan, som var alldeles orörd vilket var toppen bra så det inte blev lika jobbigt för honom att gå i snö som andra hästar redan trampat spår i, valde jag att jobba honom lite lugnt i formen och ställningen. Det kändes som rätt tidpunkt att jobba lite av någon anledning. Jag valde helt enkelt att ta det mycket lugnt och försiktigt så att jag själv inte skulle förstöra något och tillslut kunde B släppa lite och börja jobba lite lätt, inte mycket, men alldeles lagom och tillräckligt för att jag skulle känna mig nöjd. Jag var väldigt noga med att inte plocka alldeles för mycket i munnen på honom utan att hålla stadig hand så att han förhoppningsvis inte skulle lägga över tungan. Vilket fungerade jättebra, han la inte över den en enda gång och han tuggade fint på bettet och kändes riktigt trevlig. Avslutade när det kändes bäst och vi kunde glada och nöjda skritta ut från banan! :)



Imorgon tror jag att det får bli en promenix innan jag ska iväg en sväng på kvällen! Men mer om detta imorgon, ha det bra så hörs vi imorgon när jag får tillfälle att blogga! (: 

/Anna 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar