söndag 20 januari 2013

20 Januari 2013

Hej igen!

Idag var B minst sagt knäpp ett tag, haha! Vet inte vad som flög i honom?
När jag tagit in B och släppte in honom i boxen för att han skulle få äta lite EM mat innan vi skulle rida en sväng, så börjar han med att smita ut ur boxen då boxdörren stod öppen under tiden som jag skulle ta av täcket, vilket han aldrig gör annars. Så då fick jag gå efter honom och endast med lite röst, snarare mycket röst för att jag blev så uppretad, och lite bestämt kroppsspråk sprang han tillbaka in i boxen igen. Det var spratt nummer 1.
Sedan när jag ställt upp honom i gången för att göra honom klar för ridning, så hoppade han omkring och hade jättesvårt att stå still. Sedan gick Fighter och Johanna, som också var i stallet, ut för att rida en sväng. Så B blev ensam kvar, vilket han annars aldrig har något problem med. Men idag var det absolut inte acceptabelt enligt honom. Så han visade sitt missnöje med att steppa runt från sida till sida, skrapa i marken och var allmänt arg. När jag sedan skulle tränsa, såg han sitt tillfälle att springa iväg, så jag han slänga tyglarna runt hans hals innan det bar av mot stalldörren, jag försökte få honom att stanna men kom på att det nya snygga dressyrtränset var på väg att sätta sin sista potatis och samtidigt som jag tänker det så puttar B upp dörren, men som tur var kom Malin med Shacke och fångade dörren så att han inte kom ut. Kan ni gissa om jag var glad? Nej, haha! Så jag sa några väl valda ord och visade med kroppsspråket att B skulle backa, för att slå är absolut inget som gör något bättre. Och det fungerade, han backade och stod stilla tills jag tränsat klart.

Så fort han fick komma ut ur stallet blev det genast andra bullar, kändes mer som att det var den riktiga B som var tillbaka och det var väl tur det, för fy så jobbig han är när han gör så där. Det bara slår slint på honom och då har man inte mycket att säga till om i och med att han är ganska så jättestor och blir dubbelt så stor när han blåser upp sig och jäklas med en.

Själva ritten gick i alla fall jättebra och han skötte sig jättefint. Mamma promenerade med oss och i och med att hon inte går lika fort som B så fick vi tillfälle att träna lite halvhalter, vilket gick jättebra! Han vågade även idag passera "fågelskrämmorna" utan problem - duktig!


Bilder från dagens ritt.


/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar