torsdag 24 januari 2013

Dagens ridpass - Ella

Jag kommer att försöka skriva här varje dag om hur jag har ridit Ella så kan Lisa lätt läsa det från Thailand om hon nu har tid med det när hon inte solar eller snorklar. I vilket fall så kan hon läsa när hon kommer hem.

Iallafall så repeterade vi det som vi gjorde igår vilket var övergångar. Hon var lite stelare i början idag och vill inte komma till bettet direkt. Fick jobba henne riktigt ordentligt och länge innan hon blev mjuk och fin. Dock så var det visserligen -14 ute så det var inte så konstigt att hon var lite stel. Men när hon väl blev mjuk och fin så fattade hon direkt vad jag ville och blev fin. Jag roder gärna med stöd på yttertygeln och ytterskänkel, det är så jag har blivit tränad. Och när hästen är lösgjord så ska man kunna klappa den på halsen med innerhanden utan att dom tappar formen. Och det uppnådde vi verkligen idag! Lisa har sagt att vänster är Ellas svåra varv, idag fick vi bukt på den riktigt fort och även så i traven. Hon har förstått grejen med att inte älga iväg i sin egen takt utan vänta på mig och vara lugn. Det är helt omöjligt att sitta ner i hennes trav annars. Får mest rida lätt nu i början tills hon blir stark i den mer samlade traven då kan man sätta sig ner och slappna av.
Hon är så otroligt känslig för skänkel och sitsen att jag bara behöver tänka trav och lätta lite så kommer hon fram i trav. Precis så man vill ha en häst! Tog även lite galopp men den var lite klurig så den får vi jobba mer på. Hon blir gärna lite steppig bak och det känns nästan som kors galopp då. Så man får tjonga igång henne men samtidigt samla upp så får hon till det och blir helt ren och fin och luftig galopp. Formen kommer att Komma efter ett tag.

Jag kommer nu när Lisa är borta endast att rida på vanligt tredelat bett för att inte ta någon genväg. Hon går annars på kimbelwick och går bäst på det (förut). Nu har hon bevisat att med lite jobb så kan hon gå lika fint med tredelat. Och jag hoppas att Lisa känner skillnad sen när hon kommer hem. Ska försöka få någon att filma oss snarast så att jag sedan kan filma längre fram så att ni får se skillnaden och utvecklingen!

Nu ska jag sussa sött då jag har ont i hela kroppen från kylan, kunde inte gå efter att jag ridit för att mina knän var så kalla och mina tår kändes stora som tennisbollar! Vi hörs i morgon!

/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar